عوامل تأثیرگذار بر اخلاق حرفهای
عوامل تأثیرگذار بر اخلاق حرفهای
• جنبه فردی
یعنی ویژگی ها و خصوصیات فردی، ارزشهای مذهبی، ملاکهای شخصی، عوامل خانوادگی، باورها و اعتقادات و شخصیت از جمله عوامل تأثیرگذار بر اخلاق حرفهای از جنبه فردی هستند. مسلماً فردی که فاقد صلاحیتهای اخلاقی شایسته از لحاظ فردی باشد، از معیارهای اخلاق حرفهای متناسبی نیز برخوردار نخواهد بود.
• جنبه سازمانی
عواملی مثل رهبری، مدیریت، ارتباط با همکاران، ارتباط با زیردستان و فرادستان، نظام تشویق و تنبیه، انتظارات همکاران، قوانین و مقررات و رویهها، جو و فرهنگ سازمانی در این حیطه قرار می گیرند. بدیهی است که نا مطلوب بودن عوامل مزبور، عامل تهدیدکننده اخلاق حرفهای خواهد بود و بالعکس.
• جنبه محیطی
عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و همچنین دیگر سازمانها و عوامل رقابتی بین آنها، از جمله عوامل تأثیرگذار بر اخلاق حرفهای است.
پیامد اخلاق در رفتار افراد و گروه ها
• موفقیت از اخلاق حرفه ای سرچشمه می گیرد.
• اخلاق حرفه ای از اعتماد آفرینی ایجاد می شود.
• اعتماد آفرینی از پیش بینی رفتار ایجاد می شود.
• پیش بینی رفتار از مستمر بودن و قانونمند بودن رفتار سرچشمه می گیرد.
• مستمر بودن و قانونمندی از مسئولیت ناشی می شود
• مسئولیت از قانون و باورهای فرد شکل می گیرد..
مدرس اخلاق حرفه ای و MBTI
09121724677
بهزاد حسین عباسی