عوامل پایهای اخلاق حرفهای
عوامل پایهای اخلاق حرفهای
• خودمختاری حرفهای اخلاق علمی
یک مدیر باید در حرفه خود مسائلی مانند صداقت، دقت، قابل اعتماد بودن، گشوده بودن به فضای انتقاد و ارزیابی، پرهیز از جزمیت، احترام به زیردستان و اطرافیان، توجه به حریم خصوصی و مسئله حفظ اسرار افراد را سرلوحه خویش قرار دهد.
• خودفهمی حرفهای
افراد تنها با فهم از کار و فعالیت حرفهای خود، فلسفه آن و نسبتش با زندگی مردم است که به درک اخلاقی از آن نائل می آیند و در نتیجه، در مناسبات خود با طبیعت و جهان پیرامون خود، نوعی احساس درونی از تعهد به آن ارزشها پیدا می کنند.
• بیطرفی و عدم جانبداری
فردی که اخلاق حرفهای را در زندگی شغلی ش به کار می گیرد، نباید جانبداری غیرعقلانی نسبت به منبعی که دارای صفات غیراخلاقی است نشان دهد.
• فراتر رفتن از مفهوم معیشتی
زمانی که افراد در فعالیت و کسب وکار حرفهای خود از سطح گذران زندگی مادی فراتر می آیند، دستکم سه سطح دیگر از فعالیتهای علم و فناوری برای آن ها معنا می یابد:
• احساس کارآیی
• اثربخشی و تولید کیفیت به عنوان ارزش افزوده
• احساس خدمت به مردم و مفید واقعشدن
• احساس رهاسازی از طریق بازتوزیع فرصتها و نقد قدرت.
مدرس اخلاق حرفه ای و MBTI
09121724677
بهزاد حسین عباسی